De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk


‘Wijs zou de steenuil zichzelf niet noemen. Misschien, als hij heel eerlijk was, eerder een beetje dom.
Maar uilen horen niet dom te zijn.
Soms twijfelde hij daarom of hij wel echt een steenuil was. Hij had zich talloze keren afgevraagd of hij niet gewoon alleen maar een steen was.
Dat zou wel zijn domheid verklaren. Een verwarring in zijn naam. Dat kon.
De steenuil had eens een vriend gehad die zeker wist dat hij een wandelende tak was. Jaren later bleek hij gewoon een tak te zijn
.’ 

De steenuil is van de dieren uit de boom die Yorick Goldewijk beschrijft in zijn nieuwe boek. Het is een boom ‘zo groot als de wereld’, waar gescharrel, getrippel, gekraak, gemompel en geborrel te horen is, zonder dat je weet waar dat vandaan komt. Goldewijk beschrijft deze wereld in achttien korte verhalen.
In en om de boom wonen allerlei dieren die zo hun eigen sores hebben. Vaak worstelen ze
met hun identiteit en/of maken ze zich druk over de identiteit van een ander. Neem bijvoorbeeld de luiaard die stiekem rent, springt en salto’s maakt, of de bladluis die meer van vlees houdt dan van blad, of de maanvlinderrups die geen behoefte heeft ‘aan meer, verder en mooier’.
In de korte verhalen weet Goldewijk humor en ernst prachtig met elkaar te verbinden. De vraag wie je bent en wie je wilt zijn is een universele vraag en dat maakt dat de verhalen ook een filosofisch tintje hebben. Bij dit soort dierenverhalen denkt je dan al snel aan het werk van Toon Tellegen, maar Goldewijk heeft duidelijk een eigen stijl.
De verhalen zijn los van elkaar te lezen, maar ze zijn wel met elkaar verbonden. De dieren duiken in elkaars verhalen weer op, vaak op een verrassende manier.
Het is leuk om opnieuw te zien hoe veelzijdig Yorick Goldewijk als auteur is. Hij schrijft boeken in verschillende genres en voor verschillende leeftijden en won in 2022 de Gouden Griffel voor zijn boek Films die nergens draaien. Met De boom die een wereld was laat hij zien ook korte verhalen met veel inhoud te kunnen schrijven in een prachtige stijl.

De verhalen zijn geïllustreerd door Jeska Verstegen. In het mooi uitgegeven boek (de vormgeving is van Steef Liefting) krijgt Verstegens werk alle ruimte. In betoverende zachte kleuren laat ze haar interpretatie van de verhalen zien. Van de glanzende houtmier maakt ze portret in de stijl van Frans Hals, ze tekent het verlangen van de zwaluw en ze laat de lezer wegdromen bij een sterrenhemel.

Het boek is in de markt gezet voor kinderen vanaf zeven jaar, maar ik denk dat wat oudere kinderen (zonder hieraan een bovengrens te geven) er meer van zullen genieten. De subtiliteit van de verhalen en de stijl waarin Goldewijk schrijft komen meer tot hun recht bij lezers met enige leeservaring.

De boom die een wereld was
Yorick Goldewijk met illustraties van Jeska Verstegen
Ploegsma, 2024

©  Jeska Verstegen