12 tot 15 jaar
De wonderverteller - Lida Dijkstra
Het jaar is 1298 en we zijn in Genua. In de gevangenis werkt een meisje uit het weeshuis. Ze brengt de gevangen eten en ze houdt de boel schoon. De meest opmerkelijke gevangene is Marco Polo. Zijn cel is ruim en hij ontvangt veel bezoek. Zij komen naar zijn verhalen luisteren. Polo is vriendelijk voor het meisje en daarom durft ze hem te vragen waarom hij in de gevangenis zit. Dat is het gevolg van een oorlog tussen Genua en Venetië. Polo geeft het meisje de naam Topina en zij spreekt hem aan als messser Marco.
Op een dag verzucht messer Marco dat hij zich net een gedresseerde aap voelt die elke dag weer dezelfde verhaaltjes moet oplepelen. Topina weet daarvoor een oplossing. Zij kan regelen dat een schrijver naar zijn cel komt om zijn verhalen op te schrijven en er een boek van te maken. Dat moet wel stiekem gebeuren. Als tegenprestatie wil zij erbij zijn als messer Marco over zijn reizen vertelt.
Lida Dijkstra kiest in dit boek opnieuw voor een historisch verhaal, een genre waarin ze succesvol is. Zo won ze in 2023 de Thea Beckmanprijs, een bekroning voor het beste historische jeugdboek. Dijkstra baseerde De wonderverteller op een bestaand boek uit de dertiende eeuw. Hierin beschrijft Rustichello de belevenissen van Marco Polo. Het origineel is verloren gegaan, maar er zijn wel zo’n honderdvijftig middeleeuwse kopieën bewaard gebleven. Daaruit hebben wetenschappers een soort oertekst gemaakt en dit document was de inspiratiebron voor Dijkstra. In een nawoord licht de schrijfster toe hoe ze te werk is gegaan.
De wonderverteller is een raamvertelling. Zodra Marco Polo begint te vertellen over zijn reiservaringen verlaten we de gevangenis en gaan mee op reis. Dat is ook zichtbaar in het gebruikte lettertype. De schrijver, Rustichello, houdt Polo voor dat een boek iets anders is dan een opsomming van feiten. Een verhaal moet een kop en een staart hebben, het heeft spanning nodig en het liefst een goede afloop. Regelmatig kibbelen Polo en de schrijver over deze uitgangspunten, maar Dijkstra neemt ze heel serieus en levert een verhaal af dat aan deze kenmerken voldoet.
De verhalen beschrijven reizen naar Perzië, China en Indië. Polo reist met zijn vader en oom in opdracht van Koebila Chan, de machtige heerser over het Mongoolse rijk. Hij vertelt over onherbergzame gebieden, over onbekende steden, vreemde plaatselijke gebruiken en over het hofleven in het paleis van Chan. Ook dieren worden uitvoerig beschreven en speciaal voor Topina maakt messer Marco er ook tekeningen van.
De reisbeschrijvingen worden afgewisseld met de avonturen in Genua, waarin Topina de hoofdrol heeft. Zij hoort van messer Marco veel nieuwe dingen en met haar beleeft de lezer hoe de mensen in de dertiende eeuw naar de reisverhalen luisterden. Zo is er verbazing over het gebruik van papiergeld of dat er landen zijn waarin mannen met meerdere vrouwen getrouwd zijn. Topina luistert vooral geboeid naar verhalen over dappere zelfstandige vrouwen en vindt daarin inspiratie om beter voor zichzelf op te komen.
Dijkstra gebruikt mooie taal en de gekozen vorm zorgt voor een prettige afwisseling. De reisverhalen zijn ook voor de hedendaagse lezer boeiend. De verhalen geven een bijzonder tijdsbeeld en ze zijn ook spannend.
Het boek is geïllustreerd door Djenné Fila, de Gouden Penseel winnares van 2023. Haar illustraties zijn prachtig. Haar werk is veel meer dan een plaatje bij het verhaal. Ze brengt ook de stemming over, bijvoorbeeld van een uitzichtloze woestijn waar zandgeesten op de reizigers loeren, of de grootsheid van een oosterse stad of een portret waar de macht van de chan vanaf straalt. Ze werkt met een warm stemmig kleurpalet en in combinatie met haar unieke stijl waarin ze verschillende technieken combineert ontstaat er prachtig werk. Alleen al voor de illustraties zou je dit boek kunnen kopen.
Lida Dijkstra doet de titel van haar boek eer aan, ook zij weet de wonderen van Marco Polo’s reizen boeiend te vertellen. Djenné Fila doet daar niet voor onder, ook zij toont zich een wonderverteller met haar originele interpretatie van Marco Polo’s reizen.
De wonderverteller
Dijkstra gebruikt mooie taal en de gekozen vorm zorgt voor een prettige afwisseling. De reisverhalen zijn ook voor de hedendaagse lezer boeiend. De verhalen geven een bijzonder tijdsbeeld en ze zijn ook spannend.
Het boek is geïllustreerd door Djenné Fila, de Gouden Penseel winnares van 2023. Haar illustraties zijn prachtig. Haar werk is veel meer dan een plaatje bij het verhaal. Ze brengt ook de stemming over, bijvoorbeeld van een uitzichtloze woestijn waar zandgeesten op de reizigers loeren, of de grootsheid van een oosterse stad of een portret waar de macht van de chan vanaf straalt. Ze werkt met een warm stemmig kleurpalet en in combinatie met haar unieke stijl waarin ze verschillende technieken combineert ontstaat er prachtig werk. Alleen al voor de illustraties zou je dit boek kunnen kopen.
Lida Dijkstra doet de titel van haar boek eer aan, ook zij weet de wonderen van Marco Polo’s reizen boeiend te vertellen. Djenné Fila doet daar niet voor onder, ook zij toont zich een wonderverteller met haar originele interpretatie van Marco Polo’s reizen.
De wonderverteller
Lida Dijkstra met illustraties van Djenné Fila
Luitingh-Sijthoff, 2024
![]() |
© Djenné Fila |