12 tot 15 jaar
Het werkstuk - Simon van der Geest
Twaalfjarige Eva moet een werkstuk schrijven. Het mag over alles gaan, ’als het maar iets is waar je meer over wilt weten. En als het maar met biologie te maken heeft’. Eva kiest Biologische Vaders als onderwerp. Ze weet daar weinig van. Haar moeder, een bekende zangeres, praat bijna nooit over haar biologische vader. En als ze het wel over hem heeft noemt ze hem ‘die vent’ of ‘die worm’.
Eva’s moeder schrikt als haar dochter meer wil weten en schoorvoetend geeft ze wat meer informatie. Omdat Eva zelf niet verder komt besluit ze zich aan te melden voor het tv-programma Verloren Tijd die mensen helpt die op zoek zijn naar familieleden. Ze willen de dochter van de bekende zangeres maar wat graag helpen en al snel zit Eva in het vliegtuig op weg naar Suriname.
We hebben er bijna vijf jaar op moeten wachten voor tweevoudig Gouden Griffelwinnaar Simon van der Geest met een nieuw boek komt. In Het werkstuk zet hij de lijn voort die hij met zijn succesvolle boeken Spinder en Spijkerzwijgen heeft ingeslagen. Weer speelt een twaalfjarige de hoofdrol en ook deze keer draait het verhaal om een familiegeheim.
Eva is een pittige meid die goed in haar vel zit. Ze heeft een sterke band met haar moeder en dat is een goede basis om ruzie met elkaar te maken. Eva’s moeder houdt informatie achter en Eva doet er alles aan om meer te weten te komen over haar biologische vader. Van der Geest beschrijft dit conflict geloofwaardig en de lezer kan niet alleen met Eva meevoelen, maar ook begrijpen dat Eva’s moeder er niet zo happig op is het verleden op te rakelen.
Eva is ook een gewone puber die oog krijgt voor jongens en ook dat levert spanning op. Niet met haar moeder, maar met haar beste vriend.
Van der Geest werkt in het verhaal een aantal voor de hand liggende thema's uit zoals Eva’s nieuwsgierigheid en fantasieën naar haar biologische vader en ook haar angst dat ze hem niet kan vinden of dat de ontmoeting zal tegenvallen. Toch is het boek veel meer dan een aflevering van Spoorloos in boekvorm. In het boek is veel ruimte om gedachten en emoties te beschrijven en de eigenzinnige Eva is fijne verteller. Ze is eerlijk naar zichzelf en naar anderen en ze heeft ook gevoel voor humor.
Een belangrijke rol speelt de plaats waar het verhaal zich afspeelt. Van der Geest brengt de geur, klank en het landschap van Suriname prachtig tot leven. Ook de subtiele wijze waarop de schrijver de Surinaamse manier van spreken verwerkt in zijn tekst doet het boek aan authenticiteit winnen. Het verhaal leest als een trein, het is spannend en heeft verrassende plotwendingen.
Het boek is geïllustreerd door Karst-Janneke Rogaar die al eerder met Van der Geest samenwerkte. Ze maakte de tekeningen uit Eva’s werkstuk en ook de zwierige zwart-witillustraties bij het verhaal.
Het werkstuk is een spannend goed geschreven leesavontuur, met liefde voor Suriname geschreven en met een lekker eigenzinnige hoofdpersoon. De derde Griffel gloort aan de horizon.
Het werkstuk
Querido, 2019
Eva’s moeder schrikt als haar dochter meer wil weten en schoorvoetend geeft ze wat meer informatie. Omdat Eva zelf niet verder komt besluit ze zich aan te melden voor het tv-programma Verloren Tijd die mensen helpt die op zoek zijn naar familieleden. Ze willen de dochter van de bekende zangeres maar wat graag helpen en al snel zit Eva in het vliegtuig op weg naar Suriname.
We hebben er bijna vijf jaar op moeten wachten voor tweevoudig Gouden Griffelwinnaar Simon van der Geest met een nieuw boek komt. In Het werkstuk zet hij de lijn voort die hij met zijn succesvolle boeken Spinder en Spijkerzwijgen heeft ingeslagen. Weer speelt een twaalfjarige de hoofdrol en ook deze keer draait het verhaal om een familiegeheim.
Eva is een pittige meid die goed in haar vel zit. Ze heeft een sterke band met haar moeder en dat is een goede basis om ruzie met elkaar te maken. Eva’s moeder houdt informatie achter en Eva doet er alles aan om meer te weten te komen over haar biologische vader. Van der Geest beschrijft dit conflict geloofwaardig en de lezer kan niet alleen met Eva meevoelen, maar ook begrijpen dat Eva’s moeder er niet zo happig op is het verleden op te rakelen.
Eva is ook een gewone puber die oog krijgt voor jongens en ook dat levert spanning op. Niet met haar moeder, maar met haar beste vriend.
Van der Geest werkt in het verhaal een aantal voor de hand liggende thema's uit zoals Eva’s nieuwsgierigheid en fantasieën naar haar biologische vader en ook haar angst dat ze hem niet kan vinden of dat de ontmoeting zal tegenvallen. Toch is het boek veel meer dan een aflevering van Spoorloos in boekvorm. In het boek is veel ruimte om gedachten en emoties te beschrijven en de eigenzinnige Eva is fijne verteller. Ze is eerlijk naar zichzelf en naar anderen en ze heeft ook gevoel voor humor.
Een belangrijke rol speelt de plaats waar het verhaal zich afspeelt. Van der Geest brengt de geur, klank en het landschap van Suriname prachtig tot leven. Ook de subtiele wijze waarop de schrijver de Surinaamse manier van spreken verwerkt in zijn tekst doet het boek aan authenticiteit winnen. Het verhaal leest als een trein, het is spannend en heeft verrassende plotwendingen.
Het boek is geïllustreerd door Karst-Janneke Rogaar die al eerder met Van der Geest samenwerkte. Ze maakte de tekeningen uit Eva’s werkstuk en ook de zwierige zwart-witillustraties bij het verhaal.
Het werkstuk is een spannend goed geschreven leesavontuur, met liefde voor Suriname geschreven en met een lekker eigenzinnige hoofdpersoon. De derde Griffel gloort aan de horizon.