Ik wil niet naar school - Rindert Kromhout


Kinderboekenschrijver Rindert Kromhout was ooit kleutermeester. Zijn belevenissen in de klas leverde al een heerlijk voorleesboek op: Meester Max en de minimonsters. En nu is er het prentenboek Ik wil niet naar school. Dit boek gaat over de eerste schooldag en hoe moeilijk die dag voor sommige kinderen kan zijn.
Het verhaal speelt zich af in een vogelwereld. Als de vogels uit hun ei komen gaan ze naar school. We zien verschillende soorten op weg gaan samen met een ouder: een pauw, een pinguïn, een eend, een struisvogel en nog vele andere. Groot en klein, de een vooruit rennend, de ander rustig lopend naast de volwassene en allemaal met een tasje of een rugzak. Er is echter een vogel die niet uit het ei wil komen, kippenkuiken Vlegeltje. Maar zoals dat gaat is er geen ontkomen aan, Vlegeltjes moeder brengt hem toch naar school. ‘Je mag niet weggaan,’ snikt Vlegeltje in zijn ei, maar mama kip vertrekt toch. ‘Vanmiddag kom ik je weer halen’.
De juf, een indrukwekkende ooievaar, nodigt Vlegeltje uit met de andere mee te doen, maar die heeft daar geen zin in. De juf begrijpt dat en ze legt aan de andere vogeltjes uit dat Vlegeltje het een beetje eng vindt op school en daarom niet uit zijn ei wil komen. Vlegeltje is een volhouder. Hij doet niet mee met liedjes zingen, hij wil niet knutselen, hij gaat niet mee om spinnen en wormen te zoeken om in de pauze van te smullen en ook wil hij niet buiten spelen. De juf moet goed nadenken wat Vlegeltje zou kunnen helpen en dan heeft ze een idee: ze gaat een heel spannend verhaal vertellen. Met Vlegeltje in de hoofdrol. 


Dit prentenboek heeft duidelijk een didactisch insteek die wordt benadrukt door de tips achter in het boek. Maar ook de (voor)lezer die gewoon op zoek is naar een leuk prentenboek komt aan zijn trekken en dat komt vooral door de originele keuze het verhaal in een vogelschool te situeren. Illustratrice Natascha Stenvert weet dat op originele wijze tot leven te brengen. Ze tekent herkenbare vogels met bijpassende kuikens en ze weet deze dieren zo af te beelden dat de lezer snel ziet hoe ze zich voelen. Daarnaast kiest ze voor uiteenlopende perspectieven en zo laat ze de lezer vaak op verrassende wijze naar de gebeurtenissen kijken. De creatieve weergave van de vogelschool is prachtig, bijvoorbeeld de ‘schoolboom’ waar de jonge vogels een plekje vinden aan het begin van de schooldag. Tussen de blaadjes kunnen ze hun tasjes ophangen en ook zien we dat er leerzame blaadjes aan de boom hangen.
Heel fijn en prachtig uitgewerkt is het gedeelte van het spannende verhaal dat de juf vertelt. Een verhaal in een verhaal is vaak ingewikkeld voor jonge lezers en daarom is het fijn dat de tekeningen en de vormgeving anders zijn dan in het hoofdverhaal. Hier laat Stenvert een nieuwe kant van haar talent zien door voor het eerst driedimensionaal te werken.

Hoe het verhaal afloop laat zich raden. Vlegeltje vindt het verhaal zo spannend dat hij uit zijn ei kruipt en tussen de andere kuikens naar de afloop luistert. Daarna gaat hij spelen en als zijn moeder hem komt halen wil hij niet mee naar huis.

Ik wil niet naar school
Rindert Kromhout met illustraties van Natascha Stenvert
Zwijsen, 2020