Rekenen voor je leven - Edward van de Vendel en Ionica Smeets


De leerlingen van groep zeven van basisschool De rover Hoepsika vinden de rekenlessen maar saai. Wat hebben die sommen uit hun rekenboek eigenlijk te maken met hun leven? De juf en meester van de klas vinden het een terechte vraag. Daarom spreken ze af dat iedere leerling een rekenvraag mag stellen ‘eentje die wél met het leven te maken heeft.’ Dat levert leuke vragen op, bijvoorbeeld of je spelletjes altijd kunt winnen zonder vals te spelen, of de vraag hoe je vlekkeloos sinterklaaslootjes kunt trekken zonder dat het steeds over moet.

Rekenen voor je leven is gemaakt door drie mensen die hun sporen op hun vakgebied ruimschoots hebben verdiend: Edward van de Vendel als schrijver, Ionica Smeets als wiskundige en hoogleraar Wetenschapscommunicatie en Floor de Goede als illustrator en striptekenaar. In dit boek bundelen ze hun talenten.
Edward van de Vendel schreef de tekst rond de rekenvragen. Hij brengt de leerlingen echt tot leven en hij schrijft over thema’s die vaak spelen in groep zeven. Zo zijn er vriendschappen die onder druk komen te staan en vriendschappen die opbloeien, er zijn verliefdheden, er is angst om voor nerd uitgemaakt te worden en er zijn kinderen met problemen thuis. Op een natuurlijke wijze verwerkt Edward van de Vendel dit in de verhalen en als dat nodig is neemt hij daar ook de ruimte voor en moet de lezer even wachten op de nieuwe rekenvraag. En zo is de tekst meer  dan een omlijsting.
De rekenvragen zijn origineel en kunnen allemaal beantwoord worden met rekenvaardigheden die in groep 7 aan de orde komen. De vragen laten goed zien dat het antwoord vaak begint met goede informatie. Wil je bijvoorbeeld uitrekenen of je een bad kunt nemen in de tranen die je gedurende je leven huilt moet je onder andere weten hoeveel tranen je in je hele leven bij elkaar huilt, of mannen en vrouwen even vaak huilen en wat de inhoud van de badkuip is.
Er is ook ruimte voor eigentijdse vragen, zoals de vraag of plassen onder de douche echt goed is voor het milieu? Grappig daarbij is dat er kinderen in de klas zijn die het idee van plassen onder de douche smerig vinden en daarom wordt ook uitgerekend hoeveel korter je moet douchen om een doortrekbeurt te besparen.
De rekenvragen worden in stripvorm uitgelegd, strips waarin de kwaliteiten van Floor de Goede duidelijk zichtbaar zijn. Hij weet niet alleen met ondersteunende tekeningen de som te verhelderen, er zit ook veel humor is. Zo tekent hij de leerkracht en de luisteraars om de uitleg heen en vaak zijn hun gezichtsuitdrukkingen veelzeggend. De mensen die Floor de Goede tekent zijn divers en hij vermijdt zoveel mogelijk clichés, al is het slimste jongetje van de klas nog altijd eentje met een brilletje op zijn neus.

Dit is een boek dat in iedere groep zeven een aanvulling op het rekenonderwijs kan zijn. Het speelt in op de belangstelling van kinderen in deze leeftijdsgroep en de uitleg van de rekenvragen is heel helder. Een leerkracht zou het boek kunnen voorlezen en zelf de uitleg van de rekenvragen op zich kunnen nemen om daarna die uitleg te herhalen door de strips van Floor de Goede met de leerlingen te delen. Ook geeft het boek handvatten om over verschillende thema’s die kinderen in groep 7 bezighouden met elkaar te praten.
Natuurlijk kan het boek ook gewoon thuis gelezen worden.

Rekenen voor je leven
Edward van de Vendel en Ionica Smeets met illustraties van Floor de Goede
Nieuwezijds, 2021