Ook Nationale Voorleesdagen voor oudere kinderen


Gisteren zijn de Nationale Voorleesdagen begonnen, een campagne om het voorlezen aan kinderen tussen 0 tot 6 jaar te stimuleren. Traditiegetrouw starten de Nationale Voorleesdagen met een voorleesontbijt op school of op de kinderopvang. Daarnaast wordt er een prentenboek van jaar gekozen (dit jaar is dat Rinus van Ingrid en Dieter Schubert) en er wordt een prentenboeken Top Tien gepresenteerd. De Nationale Voorleesdagen worden al ruim twintig jaar georganiseerd en het is een succesvol campagne.
Wat mij betreft is het tijd de Nationale Voorleesdagen breder te maken en ook campagne te voeren voor het voorlezen aan oudere kinderen, om te beginnen met kinderen in de basisschoolleeftijd. De afgelopen jaren is namelijk steeds duidelijker geworden hoe belangrijk voorlezen aan oudere kinderen is:

* Voorlezen komt het technisch en begrijpend lezen ten goede
* Voorlezen vergroot de kennis van de wereld en dat werkt weer positief op het begrijpend lezen
* Voorlezen vergroot de woordenschat en ook dat ondersteunt het begrijpend lezen
* Voorlezen is een leuke ontspannende bezigheid
* Voorlezen is een efficiƫnte manier van boekpromotie
* Voorlezen vergroot het empathisch vermogen en dat draagt bij aan begrip voor andere en ‘burgerschap’

Niet iedereen is op de hoogte van het belang van voorlezen aan oudere kinderen. Een uitbreiding van de doelgroep van de Nationale Voorleesdagen kan dit belang onder de aandacht brengen. Hoe de campagne er precies uit moet zien kan ik niet ophoesten, ik ben geen campagnedeskundige. Maar ik zie wel wat voorleesactiviteiten voor me. Zo zou het voorleesontbijt uitgebreid kunnen worden naar alle klassen op de basisschool, er kan een voorleesmarathon in de klas georganiseerd worden, voorlezers van buiten kunnen de klas in komen (en daarbij zouden ook voorleesverhalen in een andere taal kunnen klinken) en het is ook een mooie gelegenheid om schrijvers in de klas uit te nodigen.
Ik weet niet of het wenselijk is een voorleesboek van het jaar voor de basisschoolleeftijd uit te roepen, ik zie liever een keuzemenu waaruit leerkrachten een boek kunnen kiezen dat bij hen en hun klas past. Bijvoorbeeld wat klassiekers, wat lekkere weglezers en wat meer uitdagende boeken. Hieronder een bescheiden voorschot op zo’n lijstje, want voorlezen aan oudere kinderen mag natuurlijk vandaag al.

Voor groep 3 t/m 5

Een raamvertelling met verschillende vrolijke, verdrietige en mooie dierenverhalen geschreven in prachtige taal. Een tijdloze klassieker.
Meester Kikker – Paul van Loon
Een vrolijk en toch spannend verhaal waarin het draait om de vraag of meester nou echt in een kikker kan veranderden of niet.
Zoef! - Janneke Schotveld
Een vlot geschreven boek met een diepere laag. Het gaat over Amir en zijn verdriet om het overlijden van zijn hond Oele. Vliegend tapijt Zoef weet een oplossing: samen proberen ze Oele op te halen bij ‘de grens’. Het wordt een avontuurlijke tocht vol ontmoetingen met vreemde en grappige personages. Een verhaal dat vermaakt en ook uitnodigt om met elkaar te praten over dood en rouw.

Voor groep 6 t/m 8

De club van lelijke kinderen – Koos Meinderts
Een klassieker uit 1987 die ook werd verfilmd. 
Het landsbestuur besluit dat er geen plaats meer is voor lelijke kinderen. Wie werkt mee aan de uitvoering van dit besluit en wie verzet zich,? Een relevant onderwerp dat als een avonturenverhaal wordt gebracht. Echt een boek om uitgebreid te bespreken in de klas.
Lampje – Annet Schaap
Een mooi geschreven avonturenverhaal, vol klassieke thema’s. Het gaat over de dochter van de vuurtorenwachter die moet gaan werken in een huis waar een monster woont. Een moderne klassieker.
Briefjes voor Pelle - Marlies Slegers
Een jaar na het overlijden van zijn vader krijgt Pelle een doos vol genummerde briefjes die zijn vader voor hem heeft geschreven. De inhoud brengt van alles op gang en helpt uiteindelijk om niet in het verdriet vast te blijven zitten. Een aangrijpend verhaal, maar ook een verhaal met vermakelijke scenes.